Timotheos. Mausoleul poartă numele
guvernatorului provinciei elenistice Caria între 337 şi 353 î.Ch., Mausol, şi
fusese destinat ca mormânt-templu, fiind considerat una dintre cele şapte
minuni ale lumii antice.
Regiunea,
importantă din punct de vedere strategic pentru navigaţia din Mediterana orientală,
era adeseori teatrul unor conflicte militare. În anul 556 î.Ch., regele
Persiei, Cyrus al II-lea, a cucerit această zonă, care îi oferea acces direct
la mare. Imperiul său se întindea la est până la fluviul Indus, la nord până la
ţărmurile Mării Negre şi la sud până la Oceanul Indian. Imperiul nu putea sa
aibă un guvern centralizat, din cauza situaţiei mijloacelor de transport şi de
comunicare din acea vreme. Regii perşi puneau în locul lor un guvernator
regional, numit satrap sau rege.
O clădire pentru eternitate
O clădire pentru eternitate
Începând
din anul 377 î.Ch., satrapul Mausol guverna Caria, regiunea de coastă, din
sud-vestul Asiei Mici. Tatăl său, satrapul Hekatominos, contribuise la
înflorirea economică a portului Halicarnas. Mausol a continuat extinderea
acestei capitale de provincie. De asemenea, s-a îngrijit să lase moştenire
oraşului un monument nepieritor, în amintirea tatălui său şi a sa, pe locurile
unde ei au funcţionat ca guvernatori. Prieten al culturii elene, el i-a chemat
pe arhitecţii Satyros şi Phytheos şi pe sculptorii Scopas şi Timotheos, toţi
din Grecia.
Aceştia
s-au deosebit de ceilalţi concurenţi prin proiectul lor, pe cât de neobişnuit,
pe atât de impunător: nu au conceput un monument scund, tradiţional in Grecia,
ci o construcţie foarte înaltă. Mausol nu a putut însă să vadă terminat
mausoleul său. El a murit în anul 353 î.Ch.
Văduva
sa, Artemisa, care îi era şi soră, a continuat lucrările începute, nu fără
intenţia de a ridica un monument şi pentru ea însăşi. De aceea, pe cvadriga ce
urma să încoroneze monumentul s-au construit statuile cuplului princiar, Mausol
şi Artemisa. Artemisa nu a trăit destul de mult pentru a vedea opera terminată.
A murit la
doi ani după soţul şi fratele ei.
Arhitecţii au continuat construcţia până în 335 î.Ch., când au şi terminat-o, realizând un monument şi pentru propria lor glorie, considerat mai târziu ca una din minunile lumii antice.
Arhitecţii au continuat construcţia până în 335 î.Ch., când au şi terminat-o, realizând un monument şi pentru propria lor glorie, considerat mai târziu ca una din minunile lumii antice.
Un temlu
cât o clădire de şaisprezece etaje
Pe un soclu
înalt, cu cinci trepte, cu dimensiunile de aproape patruzeci de metri lungime
şi trizeci şi trei de metri lăţime, se gasea un suport lung de treizeci şi trei
de metri, lat de douăzeci şi şapte de metri şi înalt de douăzeci şi doi de
metri. Pe acesta se înălţa templul funerar propriu-zis, susţinut de 39 de
coloane, având 39 m fiecare şi fiind singura parte ce amintea arhitectura
greaca tradiţională. Imediat deasupra acoperişului se mai inălţa o piramidă cu
douăzeci şi patru de trepte, pe al cărei vârf trunchiat era aşezată cvadriga.
Cu o înălţime totală de aproape 50 de metri, mausoleul ar fi putut echivala în
zilele noastre cu o clădire cu şaisprezece etaje.
Cutremurul, cel care a dărâmat mausoleul
Cutremurul, cel care a dărâmat mausoleul
Marii
cuceritori, cum ar fi Alexandru cel Mare, care a cucerit oraşul Halicarnas în
anul 334 i.Ch., au cruţat monumentul şi l-au tratat cu respect. De-abia in
secolul al XII-lea d.Ch., un cutremur puternic a distrus monumentul, devenind
astfel carieră pentru construirea castelului fortificat Sf. Petru al
Cruciaţilor Ioaniţi, din sec. al XVI-lea. Resturile Mausoleului din Halicarnas,
aflate în partea de nord a oraşului Bodrum, la aproape un km de centru, sunt
cuprinse într-un muzeu în aer liber, fiind accesibile publicului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu